dinsdag, 23 januari 2018
Op 23 januari publiceerde De Correspondent het artikel met als titel 'Journalisten luiden opnieuw de noodklok over hulporganisatie Free Press Unlimited', geschreven door Maite Vermeulen. Daarin worden twee voormalig journalisten van Radio Tamazuj aangehaald. De beschuldigingen van deze journalisten zijn ongegrond en zijn schadelijk voor de naam en het functioneren van Radio Tamazuj en Free Press Unlimited. 

De Correspondent heeft ons al vorige week om een reactie gevraagd, die wij ook hebben gegeven. Echter, het artikel lezende moeten wij constateren dat onze reactie slechts minimaal is weergegeven, waardoor het zonder context is gepubliceerd.
Dit is niet wat Free Press Unlimited onder kwalitatief goede journalistiek verstaat zoals wij die op jaarbasis honderden journalisten in de wereld bijbrengen. Naar onze mening is Maite Vermeulen niet op zoek naar de waarheid maar naar een bevestiging.

Reactie Radio Tamazuj

De Correspondent heeft ook Radio Tamazuj om een reactie gevraagd. Zij hebben een uitvoerige reactie gegeven maar Maite Vermeulen heeft ervoor gekozen slechts een aantal zaken op te nemen in haar artikel.

Dit is de complete reactie

 

Reactie Free Press Unlimited

Onze volledige reactie op het artikel hebben we op dinsdag 16 januari aan De Correspondent gegeven en geven we hier voor de volledigheid ook nog een keer:

Het artikel is gebaseerd op de grieven en het persbericht van twee journalisten die bij Radio Tamazuj werkzaam zijn geweest. Eén van deze journalisten koos er zelf voor om ontslag te nemen nadat hij bij een sollicitatieprocedure was afgewezen voor een leidinggevende functie. De redactie van Radio Tamazuj koos voor een andere kandidaat die zij geschikter achtte. Een andere collega nam daarom ook ontslag. Free Press Unlimited was niet betrokken bij deze sollicitatieprocedure. Na hun vrijwillige ontslag heeft het duo in een persbericht een aantal zware en ongefundeerde beschuldigingen geuit aan het adres van Radio Tamazuj en Free Press Unlimited. 

De sollicitatieprocedure is door de redactie zelfstandig ingezet en uitgevoerd, zonder enige betrokkenheid van Free Press Unlimited en geheel in het kader van hun verzelfstandiging. Bovendien heeft de redactie van Radio Tamazuj er alles aan gedaan om hen voor de zender te behouden. 

De redactie van Radio Tamazuj weerspreekt in een reactie aan De Correspondent de beschuldigingen en spreekt van een transparant selectieproces voor de leidinggevende functies, het vrijwillige afscheid van de twee journalisten en zegt niets te weten van intimidatie. De reactie is te lezen op de website van Radio Tamazuj.

Wij willen nogmaals benadrukken dat de beschuldigingen totaal ongegrond zijn. 

Free Press Unlimited:
– heeft op geen enkele manier de redactieleden van Radio Tamazuj geïntimideerd of gedwongen een verklaring te ondertekenen
– heeft geen 'campagne' gevoerd tegen wie dan ook binnen Radio Tamazuj 
– werkt samen met de redactie op basis van gelijkwaardigheid, in goed overleg, aan de naderende zelfstandigheid van Radio Tamazuj 
– heeft geen censuur gepleegd (zoals eerder al overduidelijk aangetoond in een reactie op het vorige stuk van De Correspondent over Radio Tamazuj)
  
We betreuren het dat een kwaliteitsmedium als De Correspondent zo kritiekloos omgaat met bronnen die uit rancune allerlei ongegronde beschuldigingen uiten. De leiding van Radio Tamazuj laat in haar statement weten dat ze overweegt juridische stappen te ondernemen tegen de twee journalisten.